Google Analytics - Var kommer din trafik ifrån?

Hittar man till din webbsida genom att googla, veta om webbadressen eller länkas man från andra webbsidor? Såhär tar du reda på hur dina besökare kommer till din webbplats.

  1. Logga in på Google Analytics
  2. Välj Förvärv i vänstra spalten
  3. Välj Kanaler
Hänvisningstrafik (Referral) i Google Analytics

Hänvisningstrafik (Referral) i Google Analytics


Här ser du de 4 kanaler som din trafik kommit från.

  • Organic Search är trafik från sökmotorer (ej AdWords).
  • Direct är när man skriver in din webbadress direkt eller har bokmärkt din sida.
  • Referral är hänvisningstrafik, alltså andra webbsidor, bloggar mm som länkar till dig.
  • Social är trafik som kommer från sociala medier som Facebook, Twitter m fl.

Referral är ett effektivt sätt att ta reda på hur mycket trafik du får från en viss onlinekatalog eller annons som du har betalat för.


Denna artikel har visats 18107 gånger.

Förbättra din närvaro på nätet
Ja tack, jag vill gärna få nyheter, tips och bra erbjudanden direkt till min e-postadress.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Vi skickar ut cirka 10 nyhetsbrev per år